Black Friday is voor veel adverteerders een mooi moment om hun doelgroep te bereiken en verkoopcijfers omhoog te stuwen, maar tegelijkertijd is de concurrentie tijdens deze periode enorm. Om optimaal te kunnen profiteren, moet je als merk precies op het juiste moment zichtbaar zijn. DPG Media legt in dit artikel uit hoe je als adverteerder met de juiste combinatie van timing, kanalen en creatieve inhoud de doelgroep bereikt tijdens Black Friday.
Big business
Black Friday is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste winkelevenementen in Nederland. Het fenomeen is overgewaaid uit Amerika, waar het de afsluiter is van een nationale feestdag. In ons land is Black Friday een opzichzelfstaand koopjesfestijn waar het afgelopen jaar alleen al aan consumentenelektronica 366 miljoen euro aan uit werd gegeven. Dit betekent big business voor veel merken en marketeers die overuren draaien op campagnestrategieën en performance marketing.
Tijdens welke periode moet je als merk zichtbaar zijn?
Een succesvolle Black Friday-campagne begint al vroeg met het opbouwen van spanning. Hoewel het winkelevenement pas de laatste vrijdag van november is, laat Google Trends in oktober al een stijging zien in het zoekvolume. 55% bepaalt van tevoren wat hij of zij koopt tijdens Black Friday. Wacht daarom niet tot het laatste moment om je deals te onthullen, maar start enkele weken van tevoren met teasen en neem de gehele customer journey mee in je campagneplannen. Een gespreide campagne, waarin je langzaam opbouwt naar het hoogtepunt, kun je doen door hints te geven via je eigen kanalen, zoals social media, e-mailmarketing of op je website. Denk aan countdowns, sneak peeks van producten, of exclusieve previews voor vaste klanten.
Uit onderzoek blijkt dat 45% van de consumenten advertenties over Black Friday handig vindt, dus zorg ervoor dat jouw aanbieding ook daarbuiten te vinden is, bijvoorbeeld via advertenties in online magazines of nieuwsmedia. Met deze vroegtijdige aandacht creëer je nieuwsgierigheid en zorg je ervoor dat jouw doelgroep uitkijkt naar je aanbiedingen, maar ook dat de test- en leerfase van de advertentiecampagne al achter de rug is als het moment daar is. Je wilt natuurlijk weten of jouw advertenties de boodschap op de juiste manier overbrengen en of ze begrepen én onthouden worden door de doelgroep. Bij digitale campagnes worden er vaak verschillende tactieken uitgeprobeerd om te zien welke het meest effectief zijn om het gewenste resultaat te bereiken, zodat je deze steeds bij kunt sturen. Wanneer je als adverteerder (te) laat begint, zijn er nog maar beperkte mogelijkheden om je campagne te optimaliseren. De kracht van retargeting mag hierin ook niet worden onderschat. Door eerdere bezoekers opnieuw te benaderen, kun je hen herinneren aan de producten die ze eerder hebben overwogen en de kans vergroten dat ze tijdens Black Friday (alsnog) tot aankoop overgaan.
Hoe zorg je ervoor dat je uitblinkt ten opzichte van je concurrenten?
De concurrentie tijdens Black Friday is enorm. Merken proberen allemaal de aandacht van dezelfde consument te trekken met spectaculaire kortingen en acties. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw merk er bovenuit springt?