7 stappen om direct je conversie te verhogen
Conversie is het moment waarop een (online) bezoeker overgaat tot actie, zoals het kopen van een product of het aanvragen van meer informatie. We hebben een aantal tips voor je op een rij gezet waarmee je direct aan de slag kunt.
Harde of zachte conversie
Er zijn allerlei soorten conversies. Dit is mede afhankelijk van je branche, campagne en product. In de meeste gevallen gaat het om een aankoop die omzet oplevert, een zogenaamde harde conversie.
Er bestaan ook zachte conversies. Vraagt een klant bijvoorbeeld meer informatie aan? Downloadt een bezoeker een whitepaper? Het kunnen subdoelen van de campagne zijn. Bepaal vooraf wat je definieert als de conversie. Gebruik daarna onderstaande tips om de conversie te optimaliseren.
1. Voeg een zoekfunctie toe
Zorg ervoor dat bezoekers makkelijk kunnen vinden waar ze naar zoeken. Gebruik een eenvoudige navigatiestructuur. Voeg filters toe als dat van toepassing is én zorg voor een zoekfunctie. Dit is vooral voor potentiële klanten die precies weten wat ze nodig hebben. Laat meerdere wegen naar Rome (de conversie) leiden. Niet iedereen zoekt namelijk op dezelfde manier. Maak het je bezoekers en klanten makkelijk. Bovendien draagt het bij aan hun gevoel van autonomie. Ze kiezen namelijk zelf hoe ze uitkomen bij dat wat je aanbiedt.
2. Plaats scanbare content
Wil je iets uitleggen over jouw product of dienst? Gebruik scanbare content. Zorg je voor een voldoende tussenkoppen. Daarmee maak duidelijk wat er op welke plek te vinden is. Sommige klanten weten al veel van wat je wilt vertellen. Terwijl het voor anderen nieuw is. Met scanbare content zorg je ervoor dat ieder voor zichzelf kan bepalen wat interessant is om te ontdekken.
3. Overtuig met bewijs
Gebruik verschillende vormen van bewijs, net als tijdens de overwegingsfase. Vraag klanten om reviews. Schrijf een klantcase en laat letterlijk zien hoe anderen jouw product of dienst gebruiken. Hoe sterker je kunt bewijzen wat je belooft, des te groter de kans op conversie. Vertel je beste argumenten niet zelf, maar laat je klanten dat doen. 14% vertrouwt de mening van een bedrijf. 70% vertrouwt de mening van een ander. Laat je sterke punten dus vertellen door klanten, in reviews of cases, in tekst of in video.
4. Bied een keuze
Het kwam al even aan bod bij de zoekfunctie en de navigatiestructuur: bied klanten een keuze. Dat geldt ook als het gaat om jouw producten of diensten. Zorg ervoor dat ze zelf kunnen kiezen welke variant of welke vorm bij ze past. Je zorgt daarmee eenvoudig voor veel meer conversie, omdat je klanten het gevoel van autonomie aanbiedt dat zij belangrijk vinden.
Let op: beperk de hoeveelheid keuze. Te veel keuze leidt tot keuzestress. In principe zijn 2 of 3 opties al voldoende. Voorkom dat klanten moeten kiezen uit meer dan 6 of 7 opties.