Wat is performance marketing?
Een introductie in performance marketing
De ontwikkelingen binnen het digitale landschap volgen elkaar in rap tempo op. Ook op het gebied van performance marketing. Als marketeer ben je continu aan het optimaliseren. Zowel om je merk sterker te maken, als het verbeteren van je resultaten. Als Manager Performance en Business partnerships bij DPG Media, heeft Mike van der Peet zich ontpopt tot specialist op complexe performance vraagstukken.
Resultaatgericht inzetten van media
Performance marketing is een veelgebruikte term binnen het (online) marketing landschap. Er zijn tal van opvattingen en branches waarin de term performance voorkomt. Heel strikt genomen is performance marketing niets meer of minder dan het resultaatgericht inzetten van (online) media of de manier waarop een adverteerder zijn/haar campagne afrekent met de partners waarmee wordt samengewerkt.
Performance marketing is een vorm van adverteren die is ontstaan om in korte tijd specifieke en meetbare doelen te behalen. Dergelijke doelen kunnen zijn:
- Het stimuleren van de sales;
- Het verlagen van de cost per sale
- Het verhogen van je bezoekersaantal;
- Het vergroten van de loyaliteit (retentie);
- Of een andere gekozen KPI.
Elke euro die wordt besteed, wordt gemeten
Met performance gedreven campagnes werken de verschillende ingezette mediakanalen zo optimaal mogelijk samen en kan de adverteerder het meeste uit het totale marketingbudget halen. Het belangrijkste doel van een performance campagne is om elke euro die aan advertenties wordt besteed, te meten en zo te optimaliseren om het rendement uit deze investering zo groot mogelijk te maken.
Verschil tussen performance marketing en branding campagnes
Zoals je kunt afleiden uit bovenstaande tekst, verschilt performance marketing erg van branding campagnes. Branding campagnes zijn gericht op het opbouwen van een band tussen merken en hun klanten door een herkenbaar merkimago op te bouwen. Grote merken, zoals Heineken, passen deze strategie meestal toe. Aangezien het succes van dergelijke inspanningen echter lastig realtime te meten is, kunnen performance based campagnes in de basis niet voor deze merkdoelstellingen worden gebruikt.
Verder lezen
Dit was deel een van de reeks: Een introductie in performance marketing. Lees de volgende artikelen en word wegwijs in de wereld van performance marketing.
1. Wat is performance marketing?
2. Waarom en wanneer performance marketing inzetten?
3. Wat zijn de KPI's in performance marketing?