Shutterstock 1028707684

Klantpersona: zo leer je je doelgroep écht goed kennen


Maaike Daleman 12 aug. 2021

Je doelgroep door en door kennen heeft veel voordelen. Je kunt inspelen op hun wensen, je dienstverlening op hen afstemmen en je weet hoe je jouw doelgroep kunt raken. Wat uiteindelijk resulteert in meer verkoop.

Een praktische tip daarbij: maak een klantpersona met het template in dit artikel. Zo kun je jouw marketing en communicatie perfect afstemmen op je potentiële klant en vergroot je jouw overtuigingskracht. 

Het is soms lastig om scherp te blijven op wat je klant precies wil. Bijvoorbeeld omdat je als bedrijf een nieuwe koers inzet of omdat je volop bezig bent met de ontwikkeling van een nieuw product. Het helpt dan om een persona te maken.

Met een persona vat je jouw ideale klant samen in één of meerdere fictieve personen. Binnen jouw doelgroep bestaan er wellicht meerdere subdoelgroepen met eigen kenmerken en ‘reason to buy’ van jouw product.

Per (sub)doelgroep stel je de volgende vragen: Is het een man of een vrouw, hoe oud is hij, welke opleiding volgt hij, welke interesses heeft hij, hoe is zijn financiële situatie? Wanneer zegt deze persoon ‘ja’ en wanneer ‘nee’? Geef je potentiële klant een gezicht en een naam. Zodat de persona’s gaan leven.

De klant is niet altijd de gebruiker
Een addertje onder het gras: je klant is niet altijd ook de gebruiker. Als je bijvoorbeeld kinderboeken verkoopt, is de klant in de meeste gevallen boven de 20 jaar oud. Maar de gebruiker kan een kind van 12 jaar zijn. Het is dus belangrijk dit voor ogen te houden als je een klantpersona maakt. Zijn de klant en gebruiker in jouw geval twee heel verschillende doelgroepen? Dan is het zinvol om ook een gebruikerpersona te maken. Daarvoor leent het template bij dit artikel zich ook goed.

Input verzamelen
Waar haal je de input voor zo’n persona vandaan? Praat eens met collega’s van verschillende afdelingen of met verschillende functies. Wie is volgens hen je doelgroep? En neem ook insights van jouw branche door om een idee te krijgen. Kijk vervolgens naar de statistieken van je website: wat zijn demografische gegevens van websitebezoekers en voor welke pagina’s nemen ze de tijd? Ook kun je het profiel van jouw doelgroep verrijken met inzichten via Datalab met kenmerken als ‘demografie’, ‘interesse- en media gedrag’ en ‘gedragsintenties’.

Persona als levend document
Steek je klantpersona in als gebruiksdocument dat je collega’s er eenvoudig bij kunnen pakken. Gebruik bijvoorbeeld dit template, voeg ook beeld toe dat past bij de klantpersona, dat maakt het document nog levendiger.

Het is geen statisch document. Je klant en organisatie gaan mee met nieuwe ontwikkelingen. Daardoor kan de klantwens of jouw aanbod veranderen. Dit heeft gevolgen voor je persona. Blijf het document dus bijschaven ga hierover regelmatig in gesprek met je collega’s.

Klantpersona: focus op essentiële punten
Voor iedere organisatie zijn andere elementen van een persona belangrijk. Is het voor jouw product of dienst bijvoorbeeld belangrijk om nauwkeurig het uiterlijk van de persona te bepalen? Leg je juist de focus op zijn of haar werk? Of is de sociale groep waartoe je klant behoort juist essentieel?

Met dit template heb je een basis waarop je naar eigen inzicht kunt variëren. Succes en veel plezier. Als je jouw doelgroep begrijpt, kun je ze ook het beste bewegen tot aankoop van jouw product en/of dienst.

Maaike Daleman
Digital advertising expert

11 artikelen