Feit of fabel? 5 stellingen over performance marketing
Performance marketing – het resultaatgericht inzetten van (online) media – groeit enorm in populariteit. Maar er bestaan ook een hoop vooroordelen en onduidelijkheden over. Volgens Grow-expert Mike van der Peet is het daarom hoog tijd om een aantal stellingen voor te leggen aan Mark van Ek, Team Lead Campagne Management bij DPG Media.
1. Bij performance campagnes is het belangrijk om tegen een zo laag mogelijk tarief in te kopen
Van Ek: Oneens. Bij het merendeel van de display campagnes kun je niet van tevoren bepalen of een lage cost per mille (CPM) goed of slecht is. De waarde van de CPM wordt naast de grootte van het advertentieformaat namelijk beïnvloed door een aantal factoren:
- Geografie
Het gebied waarin de advertenties worden getoond heeft effect op de CPM-prijs. Focus je alleen op één specifieke stad in plaats van op heel Nederland, dan zal door de kleinere doelgroep de CPM hoger liggen en zul je als adverteerder meer moeten bieden.
- Datasegmenten
Als je met behulp van datasegmenten heel doelgericht adverteert, zal de CPM stijgen omdat de doelgroep kleiner is dan wanneer er advertentieruimte wordt ingekocht zonder doelgroepsegmentatie.
- Device
Advertenties op mobiel (web/app) hebben vaak een lagere CPM dan die op desktop. Dit komt doordat de bezoekersaantallen op mobiel hoger zijn in vergelijking met desktop. Dat betekent overigens niet dat mobiel verkeer per definitie kwalitatief beter of slechter is.
Een lager CPM-tarief is dus niet altijd een positieve indicator, het is veel belangrijker om op een kwalitatieve doelgroep te focussen.