Privacy Sandbox ook op Android: dit zijn de gevolgen
Als je wil weten hoe Google in de toekomst digitale advertenties wil uitleveren en meten, dan moet je in hun Privacy Sandbox zijn. Tot voor kort lag de focus voor initiatieven in de Privacy Sandbox op Chrome, Google’s eigen internetbrower. Maar sinds vorige week woensdag (16 februari) liet de internetreus weten dat het deze ideeën ook zal toepassen op hun mobiele besturingssysteem Android. Dit zal een aanzienlijke impact hebben op mobile advertising. Later in het jaar plannen ze diverse tests, maar we kijken nu alvast wat Google exact communiceerde en wat dit op termijn kan betekenen voor adverteren binnen mobiele apps.
Privacy Sandbox komt met wat geschiedenis
Hoe kunnen we adverteerders helpen zodra de third party cookies op Chrome verdwijnen? Al sinds 2019 probeert Google op deze vraag een antwoord te vinden. Al hun ideeën en initiatieven over dit onderwerp groeperen ze in hun Privacy Sandbox.
Voor de Privacy Sandbox was 2021 echter niet bepaald een makkelijk jaar. Sommige ideeën ontwikkelden zich trager dan gehoopt en daarbovenop startte de Britse mededingingsautoriteit een onderzoek. Ze wilden namelijk nagaan of de Sandbox-initiatieven niet concurrentiebeperkend waren.
Maar begin 2022 lijkt het tij toch wat gekeerd voor Google. In januari kon het een aanzienlijke reeks updates lanceren, samen met enkele nieuwe initiatieven zoals Topics. En begin februari kwam er nieuws van de Britse Competition Authority. Zij aanvaardden Googles beloftes dat de Privacy Sandbox voor Chrome geen negatieve impact zal hebben op publishers, AdTech-bedrijven of aankopers, en dat het Google geen concurrentievoordeel biedt.
Privacy Sandbox op Android
Helemaal in die positieve flow, maakte Google op 16 februari bekend dat zijn Privacy Sandbox voortaan ook op Android zal focussen. Dit zal meerdere jaren in beslag nemen en zou nieuwe advertentie-oplossingen voor werelds populairste mobiele besturingssysteem kunnen lanceren. Volgens Google zouden deze oplossingen ook meer privacy gaan bieden.
Binnen Privacy Sandbox On Android mogen we ook heel wat oplossingen verwachten voor attributie en remarketing vanuit interest-based targeting (FLEDGE). De Android-oplossingen zouden trouwens net als hun evenknie voor Chrome zo weinig mogelijk gebruikersdata delen en werken zonder cross-app identifiers, zoals advertising ID.
Zoals we hierboven al aanstipten, beloofde Google dat hun Privacy Sandbox-initiatieven geen voorkeursbehandeling zullen geven aan hun eigen adverteerproducten of platformen. Een principe dat ook zou gelden voor Privacy Sandbox On Android. Bovendien beloofde het bedrijf dat ze nauw zullen blijven samenwerken met zowel de Britse Mededingings- en Marktautoriteit, als met andere partijen om erover te waken dat hun oplossingen eigen producten niet voortrekken.
Wat brengt de toekomst?
Op dit ogenblik ontwerpt, bouwt en test Google nog altijd adverteeroplossingen met partners. Het is dan ook van plan om nog minstens twee jaar de bestaande adverteerplatformen, inclusief Android Advertising ID, te ondersteunen. Maar wat daarna komt, dat ziet er heel wat minder zeker uit.
De hoop is dat in een latere fase, wanneer er consensus heerst, publishers een first-party identifier in Google Apps kunnen implementeren of er tenminste toegang tot hebben. Wat dan weer consistent zou zijn met de aanpak van Privacy Sandbox voor Chrome. Toch blijft dit bij het toekomstige Android een open vraag. Google verklaarde dat het tijdig en uitvoerig zal berichten, mocht er hier nog wat veranderen.
Het bedrijf belooft alvast om in de loop van het jaar previews voor ontwikkelaars te releasen (we durven er geld op inzetten dat dit tijdens hun developer event Google I/O gebeurt). Eind dit jaar mogen we ook een betaversie verwachten, met dan de testfase vermoedelijk in Q1 van 2023.
Toch nog even dit…
Eigenlijk hoeft de release van Privacy Sandbox On Android niet te verrassen. Tijdens Google I/O in mei vorig jaar verklaarde het bedrijf dat vóór eind 2021 meer nieuws zou volgen over de toekomst van Android. Dit nieuws volgde uiteindelijk later dan verwacht, maar of dat nu kwam door de pandemie, het onderzoek in het VK of een interne kwestie, werd niet bekend gemaakt. Toch, wat velen alvast veronderstelden, is nu officieel bekend gemaakt en het spannende werk kan beginnen.
Android heeft dan ook een marktaandeel van 70%, wat betekent dat initiatieven op dit vlak een grotere draagwijdte hebben dan Privacy Sandbox for Chrome. Dichter bij huis, draaien trouwens 57% van de smartphones in Nederland op Android. Je kan er dus net als bij Privacy Sandbox voor Chrome op vertrouwen dat DPG Grow regelmatig updates brengt over de belangrijkste ontwikkelingen op dit vlak.
DPG Media staat trouwens in directe verbinding met Google en onze advertising partners om alle Privacy Sandbox for Apps-initiatieven te evalueren vanuit operationeel oogpunt. Ondertussen blijven we natuurlijk onverminderd inzetten op het uitbouwen van onze eigen first party database, data die we met volle toestemming van onze gebruikers ontvangen en die over alle browsers, toestellen en besturingssystemen heen werkt en een hogere addressability biedt dan andere oplossingen.
Lees de Engelse versie van dit artikel